כשאירית גוריון נוסעת או מתהלכת בסימטאות הכפר הבדואי טבאש, אני מקבלת את הרושם שהיא-היא המוכתאר של הכפר ולא מוסטפא, שאותו אנו עתידות לפגוש בקרוב. כולם מכירים אותה, כולם מחייכים אליה, וכולם מברכים ונדים שלום לקראתה. אני נוטה לחשוב שהיא המוכתאר מכיוון שבתחילת אותו יום במחיצתה אני עדיין לא יודעת את מה שהבנתי בסופו: שאירית היא אמנם גוריון, אבל למעשה היא טבאש – בדיוק כמו כל אחת מ-50 המשפחות כאן, שהם כולם בני משפחה אחת, הנושאת אותו השם. משפחה גדולה, מחבקת ודואגת, שאימצה את אירית ויזהר גוריון לחיקה כשווים בין שווים לפני 25 שנה. לא מתוך אידיאולוגיה וסיסמאות ריקות של דו קיום, אלא מתוך אהבת אדם באשר הוא אדם.
כשאירית הזמינה אותי לבקר בכפר שלה, טבאש, כמשפחה יהודית כמעט יחידה שחיה בין בדואים זה נשמע לי מסקרן ואקזוטי. מה גם שהרגשתי שמי שהופכים קרון רכבת בריטי ישן לצימר מפנק עשויים להיות אנשים מיוחדים ומעניינים. דמיינתי כפר בדואי טיפוסי מסוג אלה שאנו מרבים לראות מהם לאורך כבישי הדרום. בדונים רעועים, אוהלים ונרגילות, עזים ושטחי המרעה. מה יש ליהודים לחפש שם? ואיך הם מסתדרים? אלא שכבר בעלייה הפתלתלה והתלולה אל הכפר טבאש אני מגלה שכל מה שידעתי וחשבתי על בדואים דורש ריענון ושלמעשה נפלתי קורבן לסטיגמות שטחיות:
בטבאש מצאתי וילות ובוגונביליות במקום נרגילות וגלביות; מכוניות וג׳יפונים במקום גמלים; אמנות וסגנון במקום רועי צאן. יישוב קבע עם חיבור לטבע.
השינוי בסביבת המגורים הפיזית של הטבאשים והמעבר מנוודות ורעיית צאן ליישוב קבע הביא איתו שינויים רבים, בהם גם התמתנות במנהגים כמו ההגנה על כבוד המשפחה והיחס לנשים, שעליהם נשמע בהמשך. מה שלא השתנה – וטוב שכך – הוא מסורת הכנסת האורחים, הנדיבות ומאור הפנים המפורסמים. פגשנו אותם לאורך היום וניתן להתרשם ולחוות אותם – יחד עם הצצה לחיי הבדואים – אם תצטרפו לאחד מהסיורים של אירית להכרת אורח החיים הבדואי בטבאש. סיור שמשלב מפגש עם המוכתאר, אומן מקומי, קצת מהטבע הקרוב וארוחה מסורתית.
פינגבק: סיור בעמק יזרעאל בית לחם הגלילית - רואה עולם - בלוג טיולים | מיכל מנור